Vitamine d3

Een tekort aan vitamine D3 kan tot diverse klachten leiden.

Een belangrijk verschijnsel is een verandering  gedrag of psyche maar ook broos haar. Bv. snelle stemmingswisselingen of slecht om kunnen gaan met stress of haaruitval.

Vitamine D en haar belangrijkste functies:

  • Calciumstofwisseling
  • Immuunsysteem
  • Hart en bloedvaten
  • Voorkomen van bepaalde vormen van kanker
  • Stemmingen / depressieneonataal schizofrenierisico

D3 werkt nauw samen met B12 waarbij de relatie gelegd wordt naar de klachten die een B12 tekort geeft.

Een groot aantal mensen (en vooral kinderen) heeft een laag tot een tekort aan D3. Dit ondanks dat er aan margarine D3 word toegevoedg. Dit ontstaat, vooral de laatste 10 jaar, door de angst voor huidkanker.

D3 maakt ons lichaam zelf aan door de huid bloot te stellen aan UV-B zonlicht waarbij HDL cholesterol nodig is voor de aanmaak. Echter omdat de kans op huidkanker toeneemt bij blootstelling van de huid aan UV-B zonlicht smeren we ons van top tot teen in met een hoge factor zonlicht blokkerende zonnecréme.

De huid wordt daarmee beschermd maar krijgt geen kans D3 aan te maken. Op dat moment zijn we afhankelijk van onze voeding. Echter alleen in vette vis zit een redelijke hoeveelheid D3.

Een overzicht:

Slechts zeer weinig voedingsmiddelen zijn een goede bron van vitamine D. Voedingsmiddelen waar vitamine D van nature in voorkomt zijn:

  • De beste bron van vitamine D zijn vette vissoorten, zoals: haringmeervalzalm (wilde zalm 25 mcg per portie, kweekzalm 10 mcg per portie), makreelsardines (15 mcg (=600 IE) per portie),tonijnpaling.
  • visolie, met name de olie uit de visselevers, zoals levertraan
  • eidooiers (gemiddeld 20 IE per dooier, de hoeveelheden variëren en komen zelden boven 1,25 µg (50 IE) per dooier uit).
  • In paddenstoelen is ergosterol (provitamine D2) aanwezig, wat onder invloed van voldoende UV-licht omgezet kan worden in biologische actief ergocalciferol (vitamine D2). In het wild geoogste paddenstoelen kunnen dus een goede vitamine D bron zijn, paddenstoelen die in lichtarme omstandigheden groeien zijn dat niet. Ook andere planten kunnen sporen ergosterol bevatten. Dit is de enige niet-dierlijke bron van vitamine D en is belangrijk voor vegetariërs.

Hoe los je een vitamine D3 tekort op?

Eerst een bloedonderzoek waarbij de D3 gemeten wordt. Zit dit onder de  minimale waarde 80 nmol/l dan is het verstandig een supplement te gaan nemen. Zit de waarde onder de 40 nmol/l dan is het aan te raden de Huisarts te vragen om Cholecalciferol, dit is een vloeibare vorm D3 in hoge dosering en wordt door de zorgverzekeraar vergoed.

Belangrijk is het regelmatig blijven meten van de D3 waarde zodat je geen te hoog gehalte krijgt.